17 Mayıs 2016 Salı

long yapıyoruz...

Bugün long yapıyoruz...(sütlü ,biberli ARNAVUT TURŞUSU)

Bugün dikiş yok örgü yok.Taze çıkan çarliston biberleri görünce aslında kış için yazdan hazırlanan Arnavut turşusu da denilen benim çocukluğumun en güzel tadlarından biri ,en güzel kahvaltılığı long yapmaya karar verdim.

Büyükbabası Elbasanlı annenanne ve dedesi Priştinalı , mübadelede ile gelen  Arnavut göçmenlerinin üçüncü kuşağı olarak bazı lezzetleri annemden ve akrabalarımdan  gördüğüm kadarıyla  günümüze taşımaya çalışıyorum.En sevdiğim Arnavut yemekleri filia,mişöriz,elbasan tava ile de yediğim ama en çok çayla kahvaltıda tüketmeyi sevdiğim bir tat long.İzmirliler Aydınlılar bilir.Rumlarında yaptığını duyduğum bu turşu bazı yerlerde içki mezesi olarak da yenilirmiş.Kış aylarından çok yaz sıcaklarında kahvaltıda tüketmeyi severdim gençliğimde.
 Birden fazla şekilde yapılan longu ben size  anneannemden öğrenen annemin bana öğrettiği tarifi ile yapacağım.Aslında tenekelere kurulan ve ağızları kapatılan turşular günümüzde cam kavanozlarda küçük boylarda hazırlanıyor ki  açıldıktan sonra kolay tüketilsin,saklaması kolay olsun.Malum apartman katlarında kilerler soğuk depolar yok.. 

2 kg kavanoz için ;

Long turşusu için malzemelerimiz..

  • 1/2 kg çarliston biber(Daha fazla da kullanılabilir)
  • 1.5 kg süt
  • 500 gr lor peyniri-beyaz peynir(tuzsuz lor kullandım)
  • 2 tatlı kaşığı tuz

Gelelim turşumuzu hazırlamaya..
Sütümüzü bir tencerede tuzla yoğurt mayalar gibi iyice kaynattıktan sonra soğuttum.
Bu arada çarliston biberleri yıkayıp süzüp içlerinin çekirdeğini çıkarıp ortadan kestim.Aslında bir kat biber bir kat peynir lor karışımı olarak hazırlanan kavanozu, ben az biber kullandığım için farklı şekilde hazırladım.Biberlerinden çok mayalanmış sütlü tarafını yemeği sevdiğim için az biber kullandığımı hatırlatayım. Dikine dizdiğim biberlerin arasına peynirleri yerleştirdim.Süt soğuduğunda yavaş yavaş kavanozu doldurdum.Bir kaç gün kavanozun üzerinde suyunu bırakacak olan bu sütü dökebiliriz de hiç açmadan bekletebiliriz de.Ben genelde bir parmak boşluk bıraktığım kavanozun ağzına streç filim kaplayıp kapağını kapatıyorum.Konserve gibi metal kapak kullanırsanız tabi hiç kullanılmadan kaynatılıp kapatılan, streç filme gerek olmaz.Kapağı kapatılan kavanozu serin ve karanlık bir yerde saklayabiliriz.Ancak longumuzun daha hızlı olmasını sağlamak için oda sıcaklığında çok güneş almayan bir yerde saklamak daha doğru olacaktır.


Turşumuzun olduğunu nasıl anlarız?

Bütün turşularda olduğu gibi biberlerimiz, limon ya da sirke kullanmasak da sararacaktır.Sararan biberlerle birlikte sütlü peynir de iyice mayalanmış olur.
Genelde bu mevsimde 10-15 gün içinde biberlerin sarardığını görebiliriz.Turşumuzun asıl olma süresi 3-5 haftaya bulacaktır.Biberler sarardıktan sonra buzdolabında bekletirseniz kapağı açılsa da ,sütlü olsa da yaz aylarında bozulma riski  olmayacaktır.Long turşunuzu kahvaltılarınızda yemeklerinizin yanında severek tüketebilirsiniz.Kış için hazırlıyorsanız domates konservelerimizi yaptığımız zamanlarda turşunuzu hazırlayıp konserve yöntemi ile ağızlarını kapatıp ,kış boyu rahatlıkla tüketebilirsiniz.Yeter ki kapağını açtığınız turşuyu dolapta saklayın.

Not:Turşumuz hazır olduğunda sizinle paylaşacağım..
Bol sohbetli bereketli sofralarınız olsun..





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder